15 Ιουνίου 2014

Μάνος Χατζιδάκις. 20 χρόνια από το θάνατο του...



Ο Μάνος Χατζιδάκις πέθανε σαν σήμερα, στις 15 Ιουνίου 1994. Είναι γνωστό σε όσους παρακολουθούν αυτό το blog, η μεγάλη αγάπη, ο θαυμασμός και η ευγνωμοσύνη που αισθάνομαι για αυτόν τον άνθρωπο. Για το δημιουργό και τον άνθρωπο Μάνο Χατζιδάκι. 

Οι αναφορές που έχουν γίνει στο blog για τον Χατζιδάκι είναι αρκετές, μα όσο θα υπάρχει αυτό το blog, δεν θα σταματήσουν να γίνονται. Στη φετινή ανάρτηση, δε θα αναφερθώ σε κάποια λόγια ή έργα του, αλλά θα μοιραστώ μια μόνο σκέψη. Πόση ανάγκη έχει η εποχή μας από κάτι νέο, τόσο μεγαλειώδες όπως η παρουσία ενός μόνο τέτοιου ανθρώπου. Καμία φοβερή εξωτερική εμφάνιση, μόνο μια βαθιά σοφία, κουλτούρα, πυγμή, θάρρος γνώμης και ευγένεια. Περάσαμε μέσα από μια εποχή, που άλλαξε τα ήθη και τη νοοτροπία. Φτάσαμε στο απόλυτο τέλμα, στο σημείο όπου ξεπουλιούνται τα πάντα δίχως καν τιμή ευκαιρίας. Αν ζούσε σήμερα ο Μάνος είναι βέβαιο ότι θα είχε υψώσει τη φωνή του.  Δε θα χάιδευε τα αυτιά ούτε του κόσμου, ούτε των πρόσκαιρα δυνατών. Μια δύναμη κάλπικη που δε μπορεί να γίνει επιθυμητή από σκεπτόμενους ανθρώπους. Μα ζούμε στη χώρα που εξορίζει τη σκέψη. Με πονά λοιπόν όχι μόνο η απουσία του, αλλά και η σιωπή όλων εκείνων που θα έπρεπε σήμερα να έχουν δυνατή παρουσία και φωνή. Εκείνων που έχουν τη δύναμη να σταθούν κοντά σε όσους υποφέρουν, κόντρα στην αδικία των καιρών, μα προτιμούν το ακριβώς απέναντι πόστο. Μια πνευματική ερημιά και ένα ακέφαλο πλήθος που δεν βρίσκει κάποια λογική φωνή μπροστά στα αδιέξοδα και σε όλα εκείνα που καταστρέφουν τη χώρα. Είναι τόσα πολλά, που αδυνατείς να τα απαριθμήσεις. 


 
Μόνο σεβασμός για τον Μάνο Χατζιδάκι. Χλευάστηκε στην εποχή του, ύψωσε το ανάστημα του και μας λείπει σήμερα ίσως περισσότερο από ποτέ. 

Παλιότερες αναφορές για τον Μάνο Χατζιδάκι στο blog, 

αξίζουν την περιήγηση σας :

κείμενο Μ.Χατζιδάκι, γραμμένο το χειμώνα του '85 προς '86 
Αφιέρωμα από την εκπομπή «Μηχανή του χρόνου»
"Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι"
Το πρόσωπο του τέρατος, Μάνος Χατζιδάκις
 

12 Ιουνίου 2014

Κορνήλιος Καστοριάδης, Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας, Εκδόσεις Πόλις


Υστερόγραφο στην ασημαντότητα...*

"Απ' όλα τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου κόσμου – κρίσεις, αντιφάσεις, αντιθέσεις, τομές -, εκείνο που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η ασημαντότητα. Ας πάρουμε τη διαμάχη ανάμεσα στη Δεξιά και την Αριστερά. Στις ημέρες μας έχει χάσει το νόημα της. Όχι επειδή δεν υπάρχει υλικό, για να τροφοδοτηθεί μια πολιτική διαμάχη, και μάλιστα μια πολύ σοβαρή διαμάχη. Αλλά επειδή τόσο η Δεξιά όσο και η Αριστερά, λίγο έως πολύ, λένε τα ίδια πράγματα.

Στη Γαλλία το 1983 οι Σοσιαλιστές ακολούθησαν κάποια πολιτική. Μετά, ήρθε η Δεξιά με τον Μπαλλαντύρ και ακολούθησε την ίδια πολιτική. Μετά, ξανάρθαν οι Σοσιαλιστές με τον Μπερεγκοβουά και συνέχισαν την ίδια πολιτική. Μετά, ξανά η Δεξιά με τον Μπαλλαντύρ και ξανά η ίδια πολιτική. Μετά, ο Σιράκ κέρδισε τις εκλογές λέγοντας « εγώ θα κάνω κάτι άλλο » και, τελικά, έκανε κι αυτός τα ίδια.

Οι πολιτικοί είναι ανίσχυροι. Αυτό είναι βέβαιο. Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να «πηγαίνουν με το ρεύμα», δηλαδή να εφαρμόζουν μια υπερ – φιλελεύθερη πολιτική, η οποία είναι της μόδας. Κατά τη γνώμη μου, δεν πρόκειται για πολιτικούς αλλά για μικροπολιτικούς που επιδίδονται σε ψηφοθηρία με οποιοδήποτε μέσον, με το marketing, κλπ. Ουσιαστικά, αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν κανένα πρόγραμμα. Στόχος τους είναι : είτε η παραμονή τους στην εξουσία, είτε η επιστροφή τους σ “ αυτήν. Και για να τον πετύχουν, είναι ικανοί για όλα. Ο Μπιλ Κλίντον, για παράδειγμα, στήριξε την προεκλογική του εκστρατεία αποκλειστικά και μόνον στις μετρήσεις · το επιτελείο του, σε κάθε περίπτωση, θεωρούσε ότι η επικρατούσα γνώμη μιας μέτρησης ταυτίζεται με την κοινή γνώμη…

Οπωσδήποτε, υπάρχει ενδογενής σχέση ανάμεσα στη μηδαμινή πολιτική αυτού του είδους – ουσιαστικά, πρόκειται για το μη γίγνεσθαι της πολιτικής – και στην ασημαντότητα που χαρακτηρίζει τους άλλους τομείς “την ασημαντότητα στις τέχνες, στη φιλοσοφία, στη λογοτεχνία. Είναι το πνεύμα του καιρού μας. Όλα συνεργούν προς αυτήν την κατεύθυνση, προς τα ίδια αποτελέσματα. Όλα οδηγούν στην ασημαντότητα. Περίεργο επάγγελμα η πολιτική, ακόμη κι αυτή εδώ η μηδαμινή πολιτική. Γιατί ; Διότι προϋποθέτει δύο ικανότητες που δεν συνδυάζονται μεταξύ τους.

Η πρώτη ικανότητα είναι η κατάκτηση της εξουσίας (μπορεί να έχει κανείς τις καλύτερες ιδέες, αλλά αυτό δεν χρησιμεύει, εάν δεν έχει κατακτήσει την εξουσία ). Η δεύτερη είναι, μετά την κατάκτηση της εξουσίας, να την αξιοποιήσει κανείς, δηλαδή να κυβερνήσει. Τίποτα όμως δεν εγγυάται ότι κάποιος που είναι ικανός να κυβερνήσει, είναι επίσης ικανός να ανέβει στην εξουσία. Στο παρελθόν, στις απόλυτες μοναρχίες, η άνοδος στην εξουσία προϋπέθετε να κολακεύει κανείς τον βασιλιά ή να είναι ευνοούμενος της Μαντάμ Πομπαντούρ. Σήμερα, στις ψευδο – δημοκρατίες μας, η άνοδος στην εξουσία προϋποθέτει να κολακεύει κανείς την κοινή γνώμη ή να έχει τηλεοπτική φωτογένεια.

Χρησιμοποίησα τον όρο «ψευδο – δημοκρατία», διότι ανέκαθεν πίστευα και πιστεύω ότι η λεγόμενη « αντιπροσωπευτική δημοκρατία » δεν είναι αληθινή δημοκρατία. Οι αντιπρόσωποι της ελάχιστα αντιπροσωπεύουν τους εκλογείς. Κατά κύριο λόγο, αντιπροσωπεύουν τον εαυτό τους, ιδιαίτερα συμφέροντα, λόμπυ, κ. λπ. Όταν λέμε ότι κάποιος με αντιπροσωπεύει για τέσσερα χρόνια, χωρίς να έχω τη δυνατότητα ανάκλησης του, αυτό σημαίνει ότι απεκδύομαι της κυριαρχίας μου. ( Ο Ζαν – Ζακ Ρουσσώ το έχει πολύ καλά διατυπώσει : «οι Άγγλοι νομίζουν ότι είναι ελεύθεροι, επειδή εκλέγουν τους αντιπροσώπους τους κάθε πέντε χρόνια, πλην όμως είναι ελεύθεροι μόνον μία ημέρα κάθε πέντε χρόνια – την ημέρα των εκλογών».) Το πρόβλημα δεν είναι μήπως στις εκλογές γίνει νοθεία και αλλοιωθούν τα αποτελέσματα. Αλλού έγκειται το πρόβλημα. Οι εκλογές είναι υπονομευμένες, διότι οι επιλογές των ψηφοφόρων έχουν καθοριστεί εκ των προτέρων. Θα σας θυμίσω μια φράση του Αριστοτέλη : «Ποιος είναι πολίτης ; Πολίτης είναι ο ικανός να κυβερνήσει και να κυβερνηθεί».

Στη Γαλλία, υπάρχουν τριάντα εκατομμύρια πολίτες. Γιατί δεν είναι ικανοί να κυβερνήσουν ; Διότι όλη η πολιτική ζωή στοχεύει ακριβώς στο να μη μαθαίνουν οι πολίτες πώς να κυβερνούν και, τελικά, να εμπιστεύονται στους ειδικούς το έργο της διακυβέρνησης. Υπάρχει δηλαδή μια αντι – πολιτική εκπαίδευση. Ενώ οι άνθρωποι έπρεπε να αναλαμβάνουν όλων των ειδών τις πολιτικές ευθύνες και να παίρνουν ανάλογες πρωτοβουλίες, τελικά, εθίζονται στο να ακολουθούν και να ψηφίζουν τις πολιτικές επιλογές που άλλοι τους παρουσιάζουν έτοιμες. Στις νεωτερικές κοινωνίες – ας πούμε από την εποχή της Αμερικανικής και της Γαλλικής Επανάστασης έως περίπου τον Β “ Παγκόσμιο Πόλεμο – υπήρχαν φλέγουσες κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις. Αυτούς τους δύο αιώνες τους σημάδεψαν σημαντικοί αγώνες. Τότε, οι άνθρωποι έκαναν διαδηλώσεις. Όμως δεν διαδήλωναν απλώς για μια σιδηροδρομική γραμμή (χωρίς αυτό να είναι περιφρονητέο), αλλά για μεγάλα πολιτικά ιδεώδη. Τότε, οι άνθρωποι έκαναν απεργίες. Όμως δεν απεργούσαν απλώς για τα μικρά συντεχνιακά συμφέροντα τους, αλλά για μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν όλους τους μισθωτούς.

Σήμερα, παρατηρείται σαφής υποχώρηση της πολιτικής δραστηριότητας. Όσο οι άνθρωποι εγκαταλείπουν την πολιτική δραστηριότητα και αποσύρονται στην ιδιωτική τους σφαίρα, τόσο οι γραφειοκράτες και οι μικροπολιτικοί προελαύνουν. Και οι τελευταίοι έχουν για δικαιολογία ότι «ο κόσμος δεν κάνει τίποτα… γι “ αυτόν τον λόγο αναλαμβάνουμε εμείς πρωτοβουλίες…». Με τη σειρά του ο κόσμος λέει ότι «δεν αξίζει τον κόπο να ανακατευόμαστε… φθάνουν τόσοι που ασχολούνται, στο κάτω – κάτω τι μπορούμε να κάνουμε εμείς ;…». Και έτσι δημιουργείται φαύλος κύκλος. Η υποχώρηση της πολιτικής δραστηριότητας συνδέεται και με την κατάρρευση των μεγάλων πολιτικών ιδεολογιών, είτε επαναστατικών είτε ρεφορμιστικών, οι οποίες ήθελαν πραγματικά να αλλάξουν την κοινωνία. Για χίλιους δυο λόγους, αυτές οι ιδεολογίες έχασαν το κύρος τους – έπαψαν να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καιρών, στις προσδοκίες των ανθρώπων, στην κατάσταση της κοινωνίας, στην ιστορική εμπειρία.

Η κατάρρευση του κομμουνισμού και η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης είναι ένα κεφαλαιώδες γεγονός. Κατονομάστε μου όμως έστω έναν πολιτικό – για να μην πω πολιτικάντη – της Αριστεράς, ο οποίος πράγματι να συλλογίστηκε τι συνέβη και γιατί. Ποιος πολιτικός της Αριστεράς αποκόμισε κάποια διδάγματα από τα γεγονότα αυτά; Κι όμως η πορεία του κομμουνισμού – η πορεία προς τη θηριωδία, τον ολοκληρωτισμό, τα Γκουλάγκ έως την κατάρρευση – απαιτεί οπωσδήποτε πολύ βαθύ στοχασμό και συναγωγή συμπερασμάτων. Στοχασμό, για το τι ένα κίνημα – που θέλει να αλλάξει την κοινωνία – μπορεί ή δεν μπορεί, πρέπει ή δεν πρέπει, οφείλει ή δεν οφείλει να κάνει. Στην προκειμένη περίπτωση οι κύριοι της Αριστεράς παίρνουν ένα ολοστρόγγυλο μηδέν.

Πώς δημιουργείται, λοιπόν, ο καλός πολίτης ; Ποιες ιδιότητες πρέπει να διαθέτει ; Πρέπει να έχει γενικές ή ειδικές γνώσεις ; Και τελικά, ποιοι πολίτες πρέπει να κυβερνούν ; Αυτό το δίλημμα έχει τεθεί από τον Πλάτωνα. Ο Πλάτων έλεγε ότι οι φιλόσοφοι – αυτοί που έχουν γενική θεώρηση των πραγμάτων και είναι πάνω από τους ειδικούς – πρέπει να βασιλεύουν, δηλαδή να κυβερνούν. Η εναλλακτική λύση στις θέσεις του Πλάτωνος είναι η αθηναϊκή δημοκρατία.

Ας πάμε στην Αθήνα του 5 ου και 4 ου π. Χ. αιώνα. Για τους Αθηναίους εκείνης της εποχής κάθε πολίτης, ανεξαιρέτως κάθε πολίτης, είναι ικανός να κυβερνήσει ( θυμίζω ξανά τη διατύπωση του Αριστοτέλη : « πολίτης είναι ο ικανός να κυβερνήσει και να κυβερνηθεί »). Και πώς γίνεται αυτό ; Με κλήρωση ! Ρίχνουν κλήρο ! Γιατί ; Διότι πιστεύουν έμπρακτα ότι η πολιτική δεν είναι υπόθεση των ειδικών. Διότι πιστεύουν ότι δεν υπάρχει πολιτική επιστήμη. Υπάρχει μόνον γνώμη -» δόξα » στα αρχαία ελληνικά – περί της πολιτικής. Και θέλω να υπογραμμίσω ότι η ιδέα πως η πολιτική δεν αποτελεί υπόθεση των ειδικών και πως όλες οι γνώμες έχουν ίσην αξία, είναι η μόνη λογική δικαιολόγηση της αρχής της πλειοψηφίας.

Στην αρχαία Αθήνα, λοιπόν, τις πολιτικές αποφάσεις τις παίρνει ο λαός και όχι οι ειδικοί. Υπάρχουν όμως και εξειδικευμένες δραστηριότητες. Οι Αθηναίοι ασφαλώς δεν ήταν τρελοί να νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα… Τι έκαναν, τότε, οι πολίτες της αρχαίας Αθήνας σε σχέση με αυτό το θέμα ; Πώς το αντιμετώπισαν ; Έκαναν κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον. Δημιούργησαν τις εκλογές. Σωστά ή λάθος, πάντως τις δημιούργησαν. Και αυτό είναι γεγονός ιστορικά τεκμηριωμένο.

Για τις εξειδικευμένες δραστηριότητες και μόνον γι “ αυτές – για την κατασκευή ναυπηγείων, για την ανέγερση ναών, για τη διεξαγωγή του. πολέμου – χρειάζονται οι ειδικοί ! Και αυτούς, τους ειδικούς, οι Αθηναίοι πολίτες τους εκλέγουν ! Να ποιο είναι το νόημα των εκλογών. Διότι εκλογές σημαίνει εκλογή των καλυτέρων. Αλλά πώς μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο; Πώς επιτυγχάνεται η εκλογή των καλυτέρων ; Εδώ υπεισέρχεται ο όρος «εκπαίδευση του λαού». Ο λαός καλείται να επιλέξει, να εκλέξει. Οι Αθηναίοι, λοιπόν, εκλέγουν κάποιον για πρώτη φορά. Έστω ότι κάνουν λάθος. Έστω, ότι διαπιστώνουν, για παράδειγμα, πως ο Περικλής είναι ένας θλιβερός στρατηγός. Τι κάνουν σε μιαν τέτοια περίπτωση; Απλούστατα, δεν τον ξαναεκλέγουν ή τον ανακαλούν.

Όμως, προκειμένου να έχει ουσία η γνώμη – η « δόξα »- των πολιτών για τα κοινά, θα πρέπει να έχει καλλιεργηθεί. Αλλά με ποιον τρόπο καλλιεργούν τη « δόξα » τους τη σχετική με τη διακυβέρνηση οι Αθηναίοι πολίτες ; Μα βέβαια κυβερνώντας ! Ως εκ τούτου, η αθηναϊκή δημοκρατία – και αυτό είναι το σημαντικό αποτελεί μια υπόθεση εκπαίδευσης και αγωγής των πολιτών. ( Αυτή η καίριας σημασίας διάσταση, καθώς όλοι γνωρίζουμε, λείπει εντελώς σήμερα.) Πρόσφατα, ένα γαλλικό περιοδικό δημοσίευσε τα αποτελέσματα μιας έρευνας, σύμφωνα με την οποία το 60% των βουλευτών στη Γαλλία ομολογούν ότι δεν έχουν ιδέα από οικονομία ! Πρόκειται για τους βουλευτές, που αποφασίζουν να αυξηθούν ή να μειωθούν οι φόροι, που αποφασίζουν συνεχώς, ενώ δεν έχουν ιδέα από οικονομία… Τελικά, οι βουλευτές, όπως και οι υπουργοί, είναι υπόδουλοι των τεχνικών συμβούλων τους. Συμβουλεύονται τους δικούς τους ειδικούς, πλην όμως έχουν και οι ίδιοι προκαταλήψεις ή προτιμήσεις.

Εάν παρακολουθήσετε από κοντά τη λειτουργία μιας κυβέρνησης ή ενός μεγάλου γραφειοκρατικού μηχανισμού, θα διαπιστώσετε ότι οι κυβερνώντες και οι υπεύθυνοι εμπιστεύονται τους ειδικούς. Ωστόσο, επιλέγουν πάντα εκείνους τους ειδικούς που συμμερίζονται τις δικές τους απόψεις. Πάντα βρίσκεται ένας οικονομολόγος που θα πει « ναι, κύριε υπουργέ, όπως το λέτε πρέπει να γίνει ». Πάντα βρίσκεται ένας ειδικός για θέματα στρατιωτικά που θα πει « ναι, χρειάζεται πυρηνικός εξοπλισμός » ή « όχι, δεν χρειάζεται πυρηνικός εξοπλισμός » και ούτω καθεξής… Πρόκειται για ένα εντελώς ανόητο παιχνίδι, πλην όμως έτσι κυβερνόμαστε σήμερα.

Επανέρχομαι στο δίλημμα : « ο πολίτης πρέπει να έχει γενικές ή ειδικές γνώσεις ;». Η δική μου απάντηση : πρώτον, οι ειδικοί στην υπηρεσία των πολιτών και όχι στην υπηρεσία κάποιων πολιτικών δεύτερον, οι πολίτες κυβερνώντας μαθαίνουν να κυβερνούν… Αλλά, για να είναι σε θέση οι άνθρωποι να ασχοληθούν με τα κοινά, θα πρέπει να έχουν λάβει την ανάλογη παιδεία. Όμως, η σύγχρονη παιδεία δεν έχει απολύτως καμία σχέση με αυτό το αίτημα. Στο σχολείο, ουσιαστικά, παίρνουμε εξειδικευμένες γνώσεις.

Το σχολείο θα έπρεπε να είναι ιδιαιτέρως στραμμένο στα κοινά. Στο σχολείο θα έπρεπε να αναλύεται σε βάθος κάθε τι που αφορά τους οικονομικούς, τους κοινωνικούς και τους πολιτικούς μηχανισμούς. Θα έπρεπε να υπάρχουν μαθήματα πραγματικής ανατομίας της σύγχρονης κοινωνίας. Αλλά τι λέω τώρα… Εδώ τα σχολεία είναι ανίκανα να διδάξουν ακόμη και Ιστορία. Τα παιδιά βαριούνται στο μάθημα της Ιστορίας, ένα μάθημα που θα έπρεπε να είναι συναρπαστικό. Πολλά πράγματα πρέπει να αλλάξουν, εάν θέλουμε να μιλήσουμε για αληθινή εκπαιδευτική δραστηριότητα στο πολιτικό πεδίο. Κάτι τέτοιο, προϋποθέτει αλλαγή των θεσμών. Προϋποθέτει νέους θεσμούς που να επιτρέπουν – και όχι να αποτρέπουν, όπως οι σήμερον ισχύοντες – την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κοινά."

Απόσπασμα "Υστερόγραφο στην ασημαντότητα"* από το: Κορνήλιος Καστοριάδης, Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας, Εκδόσεις Πόλις,  σ. 81-90.
Σχετική ανάρτηση : Κορνήλιος Καστοριάδης, Η άνοδος της ασημαντότητας, Ύψιλον 

* Τον Νοέμβριο του 1996, ο Κορνήλιος Καστοριάδης δέχτηκε τον δημοσιογράφο Ντανιέλ Μερμέ και συζήτησε μαζί του -με αφορμή το βιβλίο του Η άνοδος της ασημαντότητας (La montee de Γ insigni-Gance., εκδ. Seuil, 1996)- στο πλαίσιο της εκπομπής La-has si j'y suis του δημοσίου ραδιοφωνικού σταθμού France Inter. Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Τον Δεκέμβριο του 1997, η France Inter επανέλαβε την εκπομπή με θλιβερή αφορμή τον θάνατο του. Τις επόμενες ημέρες πολλοί ακροατές τηλεφωνούσαν στον σταθμό και ζητούσαν το "κείμενο της εκπομπής" το αίτημα τους ικανοποιήθηκε. Αυτή η ραδιοφωνική συζήτηση δημοσιεύτηκε, με μορφή ενιαίου κειμένου, στην Ελευθεροτυπία (20.7.1998) και έναν μήνα αργότερα στη Monde Diplomatique (Αύγουστος 1998), ενώ το φθινόπωρο του ίδιου έτους κυκλοφόρησε σε μια μικρή έκδοση με τίτλο Υστερόγραφο στην ασημαντότητα (Post-scriptum sur Γ insignifiance, εκδ. L'Aube, 1998).

9 Ιουνίου 2014

Εγώ ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος


"Θουκυδίδης, ο Αθηναίος, έγραψε την ιστορίαν του πολέμου μεταξύ των Πελοποννησίων και των Αθηναίων. Την συγγραφήν αυτού ήρχισεν ευθύς εξ αρχής της εκρήξεώς του, διότι προείδεν ότι θ' απέβαινε μεγάλος και περισσότερον αξιομνημόνευτος από κάθε προηγούμενον πόλεμον, και εσυμπέραινε τούτο από το γεγονός ότι αμφότερα τα Κράτη κατήρχοντο εις αυτόν, ενώ ευρίσκοντο εις την ακμήν της παντός είδους στρατιωτικής δυνάμεώς των, και ότι έβλεπε τους λοιπούς Έλληνας είτε τασσόμενους αμέσως, είτε διανοουμένους τουλάχιστον να ταχθούν προς το εν ή το άλλο μέρος. Η κίνησις αυτή ετάραξε τωόντι βαθύτατα την Ελλάδα, και μέρος υπό τους βαρβάρους και σχεδόν τον κόσμον όλον."


Το βράδυ της Παρασκευής βρεθήκαμε στο Θέατρο Σφενδόνη όπου παρακολουθήσαμε την παράσταση "Εγώ ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος", βασισμένη σε μια επιλογή κειμένων από το έργο του Θουκυδίδη, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία της Άννας Κοκκίνου.


Η Άννα Κοκκίνου ξεχωρίζει και αναλαμβάνει να μας αφηγηθεί κάποια σημεία από το έργο του Θουκυδίδη. Μέσω της αφήγησης της, ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια των θεατών, μερικές από τις σημαντικότερες στιγμές της ιστορίας, έτσι όπως τις κατέγραψε ο ιστορικός Θουκυδίδης. Ναυμαχίες, χρησμοί, παθογένειες, δεινά, φυσικά φαινόμενα, πολιορκητικές μηχανές, ιεροσυλίες, ο τρομερός κερκυραϊκός εμφύλιος, η αναχώρηση για τη Σικελία, εκλείψεις, καθυστερήσεις, μάχες υπό αντίξοες συνθήκες, ο λοιμός, η παθολογία του πολέμου...

"Ἀνδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκεία σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ’ ἑκάστω τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται."


Είναι συγκινητικό το πώς ο Επιτάφιος του Περικλή μπορεί να σε συγκλονίσει ακόμη σήμερα. Αυτό το απόσπασμα από το έργο του Θουκυδίδη, όπου παρατίθεται ο λόγος που ο Περικλής εκφώνησε προς τιμήν των πρώτων νεκρών του Πελοποννησιακού πολέμου, που όμως τελικά εξελίσσεται σε εγκώμιο της πόλης.  Μοιραία θυμάσαι τα χρόνια του σχολείου, όπου τέτοια διαμάντια κατακρεουργήθηκαν από την αποστήθιση και την άστοχη κριτική προσέγγιση...  Επιστρέφοντας στο σπίτι, θες να ψάξεις πηγές για τον Θουκυδίδη, να τον διαβάσεις ξανά. 




Φυσικά βλέποντας την παράσταση, δε γίνεται να λείψουν και οι συγκρίσεις με τις τραγικές διαστάσεις της σύγχρονης ιστορίας. Αμέτρητοι οι συσχετισμοί σχετικά με τις επιπτώσεις της υποδούλωσης μιας πόλης, με το ήθος των πολιτικών και πολιτών, την αξία της "τιμής", με την έλλειψη σεβασμού προς όλα εκείνα που τότε θεωρούνταν απολύτως ιερά... Όπως σημειώνει η Άννα Κοκκίνου: «Πελοποννησιακός πόλεμος είναι η καθημερινή ζωή του ανθρώπου μέσα στην ιστορία, που συνεχίζεται αιώνια. Συνείδησή του και φωνή του το έργο κληροδότημα που μας άφησε ο Θουκυδίδης. Πιστεύω ότι μια σύγχρονη αφήγηση αυτής της ιστορίας είναι ο καλύτερος και καθαρότερος τρόπος αναπαράστασης του πώς θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε την εποχή μας». 


Εντυπωσιακό το ειδικά διαμορφωμένο ηλεκτρικό αμαξίδιο με τα τεράστια προσαρμοσμένα φτερά στις δυο άκρες, τα οποία άλλοτε χρησιμεύουν ως κουπιά και άλλοτε ως κατάρτια, με το laptop και το αναλόγιο, όπου η ηθοποιός ρυθμίζει μόνη τις αλλαγές στη χροιά της φωνής της, την κίνηση της καρέκλας και των γιγάντιων φτερών... Έξυπνη ιδέα οι χάρτινοι τοίχοι και τα παιχνίδια με το φως και τη σκιά. Ορθή η χρήση του βιντεοπροβολέα. Νομίζω ότι θα ήταν βοηθητικό για το κοινό, αν στην αρχή κάθε σκηνής προβαλλόταν στην οθόνη, ο τίτλος του αποσπάσματος που θα επακολουθούσε. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η παράσταση αποτελεί παράτολμο εγχείρημα και θα ακολουθεί την Άννα Κοκκίνου για πάντα. Για τους θεατές λειτουργεί ως εφαλτήριο για σκέψεις.

Για να διαβάσεις έργα του Θουκυδίδη, εδώ : Θουκυδίδης - Κατάλογος έργων

Λόγω sold out επιτυχίας, ο "Θουκυδίδης" της Άννας Κοκκίνου πήρε παράταση μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Θέατρο Σφενδόνη 
Μακρή 4, Μακρυγιάννη

Συντελεστές παράστασης:
Μετάφραση: Ν.Μ.Σκουτερόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Άννα Κοκκίνου- Νίκος Φλέσσας
Σκηνοθεσία: Άννα Κοκκίνου-συνεργάστηκε ο Νίκος Φλέσσας
Ερμηνεία: Αννα Κοκκίνου
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Ιατρόπουλος
Σκηνικό-κοστούμια : Άννα Κοκκίνου
Ηλεκτρονικός σχεδιασμός φωνών: Μηνάς Εμμανουήλ
Σχεδιασμός Φωτισμών: Χρήστος Τσόγκας
Χειριστής Φώτων:Γιάννης Βολλέλης
Οι χάρτινοι τοίχοι είναι από μια ιδέα του Νίκου Αλεξίου
Σχεδιασμός μηχανισμού φτερών: Δημήτρης Κορρές
Τεχνικοί κατασκευής φτερών:Φράγκος Φραγκόπουλος,Λέων ΜιρτάΪ
Επιμέλεια Video :Κωστής Παπαναστασάτος
Graphics-animation :Γιάννης Δημουλής
Βοηθός σκηνοθέτη: Λία Ανδρέου
Μακιγιάζ: Ευη Ζαφειροπούλου
Κατασκευή του βιβλίου της παράστασης: Σεραφίνα Σιδέρη
Χειριστής Ηχου:Ηλίας Τασιόπουλος
Φωτογραφίες: Σπύρος Στάβερης

2 Ιουνίου 2014

Τελευταίος σταθμός, Σεφέρης


[ Άνοιξε το βίντεο που βρίσκεται στο τέλος της ανάρτησης
και άκουσε τον ποιητή... καθώς διαβάζει το ποίημά, αξίζει! ]





Λίγες οι νύχτες με φεγγάρι που μ' αρέσαν.
Τ' αλφαβητάρι των άστρων που συλλαβίζεις
όπως το φέρει ο κόπος της τελειωμένης μέρας
και βγάζεις άλλα νοήματα κι άλλες ελπίδες,
πιο καθαρά μπορείς να το διαβάσεις.
Τώρα που κάθομαι άνεργος και λογαριάζω
λίγα φεγγάρια απόμειναν στη μνήμη~
νησιά, χρώμα Θλιμμένης Παναγίας, αργά στη χάση
ή φεγγαρόφωτα σε πολιτείες του βοριά ρίχνοντας κάποτε
σε ταραγμένους δρόμους ποταμούς και μέλη ανθρώπων
βαριά μια νάρκη.
Κι όμως χτες βράδυ εδώ, σε τούτη τη στερνή μας σκάλα
όπου προσμένουμε την ώρα της  επιστροφής μας να χα-
    ράξει
σαν ένα χρέος παλιό, μονέδα που έμεινε για χρόνια
στην κάσα ενός φιλάργυρου, και τέλος
ήρθε η στιγμή της  πλερωμής κι ακούγονται
νομίσματα να πέφτουν πάνω στο τραπέζι~
σε τούτο το τυρρηνικό χωριό, πίσω από τη Θάλασσα του
    Σαλέρνο
πίσω από τα λιμάνια του γυρισμού, στην  άκρη
μιας φθινοπωρινής μπόρας, το φεγγάρι
ξεπέρασε τα σύννεφα, και γίναν
τα σπίτια στην αντίπερα πλαγιά από σμάλτο.
Σιωπές αγαπημένες της σελήνης.

Είναι κι αυτός ένας ειρμός της σκέψης, ένας τρόπος
ν' αρχίσεις να μιλάς για πραγματα που ομολογείς
δύσκολα, σε ώρες όπου δε βαστάς, σε φίλο
που ξέφυγε κρυφά και φέρνει
μαντάτα από το σπίτι κι από τους συντρόφους,
και βιάζεσαι ν' ανοίξεις τη καρδιά σου
μη σε προλάβει η ξενιτιά και τον αλλάξει.
Ερχόμαστε απ' την Αραπιά, την Αίγυπτο την Παλαιστίνη
   τη Συρία
το κρατίδιο
της Κομμαγηνής που 'σβησε σαν το μικρό λυχνάρι
πολλές φορές γυρίζει στο μυαλό μας,
και πολιτείες μεγάλες που έζησαν χιλιάδες χρόνια
κι έπειτα απόμειναν τόπος βοσκής για τις γκαμούζες
χωράφια για ζαχαροκάλαμα και καλαμπόκια.
Ερχόμαστε απ' την άμμο της  έρημος απ' τις Θάλασσες του
    Πρωτέα,
ψυχές μαραγκιασμένες από δημόσιες αμαρτίες,
καθένας κι ένα αξίωμα σαν το πουλί μες στο κλουβί του.
Το βροχερό φθινόπωρο σ αυτή τη γούβα
κακοφορμίζει την πληγή του καθενός μας
ή αυτό που Θά 'λεγες αλλιώς, νέμεση μοίρα
ή μοναχά κακές συνήθειες, δόλο και απάτη,
ή ακόμη ιδιοτέλεια να καρπωθείς το αίμα των άλλων.
Εύκολα τρίβεται ο άνθρωπος μες στους πολέμους~
ο άνθρωπος είναι μαλακός, ένα δεμάτι χόρτο~
χείλια και δάχτυλα που λαχταρούν ένα άσπρο στήθος
μάτια που μισοκλείνουν στο λαμπύρισμα της  μέρας
και πόδια που θα τρέχανε, κι ας είναι τόσο κουρασμένα,
στο παραμικρό σφύριγμα του κέρδους.
Ο άνθρωπος είναι μαλακός και διψασμένος σαν το χόρτο,
άπληστος σαν το χόρτο, ρίζες τα νεύρα του κι απλώνουν~
σαν έρθει ο Θέρος
προτιμά να σφυρίξουν τα δρεπάνια στ' άλλο χωράφι~
σαν έρθει ο Θέρος
άλλοι φωνάζουνε για να ξορκίσουν το δαιμονικό
άλλοι μπερδεύουνται μες στ' αγαθά τους,  άλλοι  ρητο-
    ρεύουν.
Αλλά τα ξόρκια τ' αγαθά τις ρητορείες,
σαν είναι οι ζωντανοί μακριά, τι Θα τα κάνεις;
Μήπως ο άνθρωπος είναι άλλο πράγμα;
Μην είναι αυτό που μεταδίνει τη ζωή;
Καιρός του σπείρειν, καιρός του Θερίζειν.

Πάλι τα ίδια και τα ίδια, Θα μου πεις, φίλε.
Ομως τη σκέψη του πρόσφυγα τη σκέψη του αιχμάλωτου
   τη σκέψη
του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια
δοκίμασε να την αλλάξεις, δεν μπορείς.
lσως και να 'Θελε να μείνει βασιλιάς ανθρωποφάγων
ξοδεύοντας δυνάμεις που κανείς δεν αγοράζει,
να σεργιανά μέσα σε κάμπους αγαπάνθων
ν' ακούει τα τουμπελέκια κάτω απ' το δέντρο του μπαμπού,
καθώς χορεύουν οι αυλικοί με τερατώδεις προσωπίδες.
Ομως ο τόπος που τον  πελεκούν και που του καίνε σαν
    το πεύκο, και τον  βλέπεις
είτε στο σκοτεινό βαγόνι, χωρίς νερό, σπασμένα τζάμια,
   νύχτες και νύχτες
είτε στο πυρωμένο πλοίο που Θα βουλιάξει καθώς το δει-
    χνουν οι στατιστικές,
ετούτα ρίζωσαν μες στο μυαλό και δεν αλλάζουν
ετούτα φύτεψαν εικόνες ίδιες με τα δέντρα εκείνα
που ρίχνουν τα κλωνάρια τους μες στα παρθένα δάση
κι αυτά καρφώνουνται στο χώμα και ξαναφυτρώνουν~
ρίχνουν κλωνάρια και ξαναφυτρώνουν δρασκελόυτας
λεύγες και λεύγες~
ένα παρθένο δάσος σκοτωμένων φίλων το μυαλό μας.
Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές
είναι γιατί τ' ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη
δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωυτανή
γιατί είναι αμίλητη και προχωράει~
στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο
μνησιπήμων πόνος.

Να μιλήσω για ήρωες να μιλήσω για ήρωες: ο Μιχάλης
που έφυγε μ' ανοιχτές πληγές απ' το νοσοκομείο
ίσως μιλούσε για ήρωες όταν, τη νύχτα εκείνη
που έσερνε το ποδάρι του μες στη συσκοτισμένη πολιτεία,
ούρλιαζε ψηλαφώντας τον  πόνο μας~ "Στα σκοτεινά
πηγαίνουμε, στα σκοτεινά προχωρούμε..."
Οι ήρωες προχωρούν στα σκοτεινά.

Λίγες οι νύχτες με φεγγάρι που μ' αρέσουν.

       Cava dei Tirreni, 5 Οκτωβρίου '44



[ Άνοιξε το βίντεο και άκουσε τον ποιητή να διαβάζει το ποίημα, παράλληλα με την ανάγνωση σου...! ]

24 Μαΐου 2014

37η Γιορτή Βιβλίου στο Ωδείο Αθηνών, από τις 4 έως τις 15 Ιουνίου!


Μου άρεσε η επιλογή του κτηρίου του Ωδείου Αθηνών ως χώρο διεξαγωγής της 37ης Γιορτής Βιβλίου! Το αξίζει ο χώρος να γεμίσει με βιβλιόφιλους, να περιποιηθεί, να καθαριστεί και να προβληθεί μέσω και αυτού του θεσμού. Δίπλα από το Λύκειο του Αριστοτέλη, βρίσκεται το υπέροχο κτήριο όπου στεγάζεται το Ωδείο Αθηνών αλλά και ως τώρα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (μέχρι τη μεταστέγαση του στο νέο κτήριο επί της Λεωφόρου Συγγρού). Έξυπνη κίνηση, έτσι δημιουργείται ένα δίκτυο πολιτισμού! Μακάρι να γεμίσει κόσμο!





Μεταφέρω από το Δελτίο Τύπου του ΣΕΒΑ :


Η δραματική μείωση του εισοδήματος του αναγνωστικού κοινού, που ευθέως μεταφέρθηκε στους εκδοτικούς οίκους, η περιφρονητική στάση της κυβέρνησης απέναντι στους επαγγελματίες του βιβλίου (βλ. κατάργηση ενιαίας τιμής), μας επιβάλλουν να προβάλουμε την πολιτιστική αξία του βιβλίου, αλλά και τη σύνδεση των παραγωγών του με την πόλη μας. 

Το Ωδείο Αθηνών, ένα κτήριο υψηλής αρχιτεκτονικής αξίας, ένας χώρος εκπαίδευσης άμεσα συνδεδεμένος με τον πολιτισμό, συγκεντρώνει τις ιδιότητες που ο κλάδος και το κοινό μας επιθυμούν να προστατεύσουν. Στα επιπλέον πλεονεκτήματά του, το Ωδείο Αθηνών, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και έχει άριστη πρόσβαση από όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (πλησίον σταθμού μετρό Ευαγγελισμού).


Η Γιορτή Βιβλίου θα πραγματοποιηθεί στο περιστύλιο του κτηρίου (μήκος 150 μ., πλάτος 8,10 μ.) και οι εκδηλώσεις τόσο σε κάποιες από τις αίθουσες που μας διαθέτει το Ωδείο, όσο και στο αίθριο και τον περίβολο.


Ο Σύλλογος Εκδοτών Βιβλίου Αθηνών επιθυμεί να καταξιωθεί η Γιορτή Βιβλίου ως μείζον πολιτιστικό γεγονός της πόλης των Αθηνών, την οποία εκπροσωπεί, και στην οποία εδρεύουν οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι. Ελπίζουμε πως οι εκδηλώσεις που θα συνοδεύουν την έκθεση, και η δημοσιότητα που θα προκαλέσουν, θα προσελκύσουν μεγαλύτερο αριθμό αναγνωστών από τις πρόσφατες ανάλογες διοργανώσεις. 

Η 37η Γιορτή Βιβλίου θα πραγματοποιηθεί από τις 4 έως τις 15 Ιουνίου στους χώρους του Ωδείου Αθηνών, στη συμβολή των οδών Ρηγίλλης, Βασιλέως Γεωργίου Β΄και Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου.

Περισσότερες πληροφορίες : http://www.seva.gr/

20 Μαΐου 2014

το χειρότερο αρπακτικό

shadow selfie

Το μεσημέρι του Σαββάτου βρέθηκα λίγο στην αγαπημένη μου παραλία. Μέσα Μαΐου. Ακόμη είναι έρημη, δίχως τις στρατιές των Αθηναίων. Μετά από ένα περίπατο, στάθηκα στην άκρη της. Έμεινα να αφουγκραστώ μονάχα τον ήχο του νερού, καθώς ακουμπούσε στο βράχο. Είναι θεϊκή η μοναξιά κάτι τέτοιες στιγμές. Την αποζητάς και σε λυτρώνει. Αν κάτι αξίζει ακόμη σε αυτή τη χώρα, αν κάτι διατηρεί την αυθεντικότητα και την ελληνικότητα, είναι κάποιες όμορφες, απόμερες, ερημικές παραλίες. Εκεί μπορείς ν' αφουγκραστείς ακόμη τη ψυχή της.  Στα μυστικά σημεία που χαίρονται μόνο οι γλάροι και προσεγγίζουν κάποιοι ψαράδες με τα καΐκια τους. Σαν να ζωντανεύουν μπροστά σου στίχοι του Ελύτη. Είναι γνωστό ότι οι αληθινοί ταξιδιώτες αναζητούν κυρίως τέτοιους τόπους. 

διάφανο μπλε

Στέκομαι στην άκρη της και αφουγκράζομαι την ωραιότερη μελωδία του κόσμου - αυτή των κυμάτων. Παίρνω βαθιά εισπνοή, γεμίζοντας κάθε πνεύμονα με το ιώδιο της. Βαθιά γαλαζοπράσινα, καθάρια νερά. Μικρή είχα την ευλογία να κάνω το πρώτο μου μπάνιο σε αυτή τη θάλασσα. Τώρα χρόνια μετά, σκέφτομαι πως κάθε νέα ζωή στον κόσμο, αυτό θα ήταν ένα από τα πρώτα πράγματα που θα έπρεπε να αντικρίσει: τούτη τη θάλασσα. Θα ήθελα να διατηρηθεί η αξία του τοπίου, οι επόμενες γενιές να ζήσουν τα δικά μας παιδικά χρόνια, να παίξουν, να ψάξουν για κοχύλια, να ψαρέψουν και να χαζέψουν το φεγγάρι, καθώς θ' αγγίζει την άκρη της. Το φως του φεγγαριού που φτάνει σε ότι δεν προσεγγίζει ο νους, στον απάτητο βυθό και εκεί που χάνεται η ματιά στο βάθος του ορίζοντα.  Αν θες να ονομάζεσαι άνθρωπος, τότε το πρώτο χρέος σου είναι αυτό. Να διατηρήσεις το περιβάλλον, έτσι όπως το βρήκες - αν όχι και καλύτερο - για τις επόμενες γενιές. 

μια κουκκίδα στο γαλάζιο

Στο βάθος της θάλασσας κάποιος διασχίζει ήρεμα τα νερά της. Από πάνω του βολτάρει ένας γλάρος. Τον κοιτάζω. Πόσο ανέμελα πετάει, αφήνεται ελεύθερος να τον ταξιδέψει ο άνεμος. Δεν έχει άγχος, ούτε στρες ή φθόνο. 

παράθυρο με θέα...

Μου αρέσει η φύση. Νιώθω ότι έχει πολλά διδάγματα να προσφέρει στους ανθρώπους. Φοβάμαι ότι ο άνθρωπος θα είναι η καταστροφή της. Γιατί έπαψε να διαισθάνεται τη φύση, τον πλανήτη ως την κατοικία του, έπαψε να νιώθει τον παλμό της. Αντί για νερό βλέπει χρυσάφι, αντί για αέρα, βλέπει μόνο την ενέργεια που ισοδυναμεί με κέρδος, αντί για όμορφες, γραφικές παραλίες, οραματίζεται τσιμεντένιες πολυκατοικίες που θα προσελκύουν φτωχούς τουρίστες.

Ο γνήσιος ταξιδιώτης δε θα πάει σε μια "κονσέρβα" παραλία, θα αναζητήσει την αυθεντική ομορφιά και το ξεχωριστό, φυσικό κάλλος μιας χώρας.  Αν δε το βρει, θα πάει εκεί που υπάρχει ακόμη. Πλέον είναι ολοφάνερο σε όλους ότι τα περιβαλλοντικά προβλήματα υπονομεύουν τη βιωσιμότητά, όχι μόνο των τοπικών κοινωνιών, αλλά ολόκληρου του πλανήτη. Οι αναπτυξιακές πολιτικές, που είναι απαράδεκτα οικονομοκεντρικές, καθώς δε σέβονται το περιβάλλον, υποβαθμίζουν ή και παραβλέπουν εντελώς την πολιτισμική διάσταση της "ανάπτυξης", αντί να βελτιώσουν τη ζωή του τοπικού πληθυσμού, αντιθέτως έχουν αποτύχει παταγωδώς. Ο σεβασμός στο περιβάλλον, είναι ο πρώτος όρος μιας σωστής, προσοδοφόρας ανάπτυξης. Δεν είναι πια μυστικό ότι η υιοθέτηση του δυτικού μοντέλου ανάπτυξης έχει οδηγήσει τόσο στην αύξηση της φτώχειας και των κοινωνικών ανισοτήτων, όσο και στον αφανισμό μιας μεγάλης ποικιλίας ανθρώπινων κοινωνιών, πολιτισμών, στον αφανισμό μιας αναντικατάστατης ποικιλίας άλλων τρόπων αντιμετώπισης περιβαλλοντικών συνθηκών, οργάνωσης σχέσεων, νοηματοδότησης της ζωής και του κόσμου.


Κανένα άλλο ον στο πλανήτη, δεν στρέφεται κατά του εαυτού του και της ίδιας της φύσης του, όπως ο άνθρωπος. Μόνο ο άνθρωπος με τη νόηση, που είναι ικανός για τα πιο σπουδαία αριστουργήματα. Μα που αυτή ακριβώς τη δύναμη του, τη χρησιμοποιεί για να φτιάξει πυρηνικές βόμβες, είτε προηγμένη τεχνολογία που εν τέλει τον αιχμαλωτίζει, που καταστρέφει την τροφική του αλυσίδα και το οικοσύστημα που τον φιλοξενεί.

Αν θα ήταν αθάνατος ο άνθρωπος, είναι βέβαιο πως θα είχε εξοντώσει κάθε ζωή σε αυτό τον πλανήτη. Θα είχε καταστρέψει τη φύση και θα είχε αυτοκαταστραφεί. Είναι άλλωστε τόσο κοντά να το πράξει. Του δόθηκε η νόηση και εκείνος στράφηκε κατά του εαυτού του και του εκάστοτε διπλανού του. Αντί να αγωνιστεί, να αφιερώσει την ύπαρξη του σε έναν ανώτερο σκοπό, να χρησιμοποιήσει κάθε μέσο για το καλύτερο της κοινότητας του, αντί να πεθαίνει για να δοξάσει τη ζωή, να αφήσει αξιόλογο έργο, αντίθετα εκείνος καταστρέφει, φθονεί, ανταγωνίζεται, διψά για ότι τον καταδυναστεύει. Μας δόθηκε ο παράδεισος. Έπειτα ο νους, η καρδιά και το πνεύμα για να τον χαρούμε και να τον εξυψώσουμε, μα εμείς τον μετατρέπουμε σε κόλαση. Κάποτε είχα γράψει πως "ο άνθρωπος είναι το χειρότερο αρπακτικό". Αναρωτήθηκα αν ήμουν υπερβολική. Μα όχι, δεν το παίρνω πίσω. Το πιστεύω τώρα περισσότερο από τότε.


* Ρίξε μια ματιά εδώ : 

Save The Greek Seashore 
Ομάδα facebook : STOP στην καταστροφή των ελληνικών αιγιαλών 

16 Μαΐου 2014

λίστα βιβλίων III

Η φωτο ανέβηκε πρώτα στο λογαριασμό 
του blog, στο instagram

Στον Ιούνιο του 2011 ξεκίνησα να σημειώνω σε ένα word, τα βιβλία που επέλεγα για να διαβάσω. Ως τότε δεν το έκανα και συνειδητοποίησα ότι με το καιρό ξεχνούσα τους τίτλους. Υποσχέθηκα στον εαυτό μου να διατηρήσω αυτή τη συνήθεια, πράγμα που τελικά όντως συνεχίζω μέχρι σήμερα.

Τον Ιανουάριο του 2012 ανέβασα στο blog την πρώτη λίστα με τα βιβλία που είχα επιλέξει να διαβάσω τους προηγούμενους μήνες, την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Ακολούθησε η δεύτερη λίστα με βιβλία (ΙΙ) που επέλεξα να διαβάσω από τότε μέχρι τον Οκτώβριο του 2012 :

Είχα υποσχεθεί ότι θα μοιραζόμουν και τη συνέχεια των αναγνώσεων μου, πράγμα που όμως δεν έκανα. Οι αναγνώσεις συνεχίστηκαν, βιβλία προστέθηκαν στο αρχείο word που συνεχίζω να διατηρώ... Μόνο που δε δημιούργησα τις αντίστοιχες αναρτήσεις, όπως είχα υποσχεθεί. 

Αυτές οι λίστες είναι αρκετά βοηθητικές. Διαφορετικά σίγουρα θα ξεχνούσα κάποιο από τα βιβλία. Κοιτάζοντας το αρχείο, ξαναθυμάμαι πως έφτασαν κάποια βιβλία σε εμένα, ποιος μου τα δώρισε, από ποιον / που δανείστηκα άλλα, ίσως για ποιο λόγο είχα επιλέξει και αγοράσει κάποια. Διαπιστώνω πώς ορισμένα ζουν μέσα μου, ενώ άλλα είναι σαν να μην τα διάβασα. Έσβησαν με το καιρό και ξεχάστηκαν. Καθώς αυτό το blog δεν είναι μόνο βιβλιοφιλικό, και ο χρόνος μου δυστυχώς δεν είναι άπειρος, μου είναι αδύνατο να γράφω αναρτήσεις για όλα τα βιβλία που διαβάζω. Ακόμη και για βιβλία που με ενθουσιάζουν δεν έχω πλέον το χρόνο να αφιερώσω για όλα σχετικά posts. Ίσως γράψω κάτι στο facebook, ίσως και όχι. Ελπίζω με αυτές τις αναρτήσεις να επανορθώσω για όσα βιβλία αξίζουν την προσοχή σας και δε μπόρεσα να το μοιραστώ από εδώ. 

Καθώς έχουν περάσει πολλοί μήνες από την τελευταία σχετική λίστα, δε μπορούν να συμπεριληφθούν όλα σε μια, οπότε θα δημιουργηθούν δυο λίστες, με κάποια βιβλία που διαβάστηκαν από το Φεβρουάριο του 2012 έως τέλος του 2013. Μετά από καιρό θα ανέβει λίστα για τις αναγνώσεις του 2014.

Λίστα βιβλίων ΙΙΙ 

1) Χρόνης Μίσσιος, Το κλειδί είναι κάτω από το γεράνι, Γράμματα, 3η έκδοση
Στην τελευταία λίστα ΙΙ, σας είχα γράψει πόσο θα ήθελα να διαβάσω περισσότερα βιβλία του Χρόνη Μίσσιου. Πράγμα που όντως μετέπειτα έκανα. Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι υπέροχο, σας το προτείνω.

2) Χρόνης Μίσσιος, Ντομάτα με γεύση μπανάνας, Γράμματα, 2η έκδοση, 2001 
Άλλο ένα πολύ ωραίο και επίκαιρο βιβλίο από τον Χρόνη Μίσσιο. Σίγουρα έπρεπε και για αυτό να είχα ανεβάσει ανάρτηση... Σχετικό με τους σπόρους, γεμάτο έντονους κοινωνικούς προβληματισμούς, αναζητήστε το!

3) Isabelle Filliozat, 365 ημέρες ευτυχίας, εκδ. Ενάλιος
Ένα βιβλίο με αποφθέγματα φιλοσοφίας για κάθε μέρα του χρόνου...

4) Κορνήλιος Καστοριάδης, Η άνοδος της ασημαντότητας, μτφ Κ.Κουρεμένος, Υψιλον, 2000 
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί από όλους. Δίνει απαντήσεις για όσα ζούμε σήμερα. Βιβλίο που κατατάσσω ανάμεσα στα πιο αγαπημένα μου. Είχα ανεβάσει σχετική ανάρτηση για αυτό το βιβλίο, την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

5) Κορνήλιος Καστοριάδης, Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας, Επιμ. Τ.Παπαδοπούλου, Πόλις 
Βιβλίο ουσιαστικής κριτικής για το σημερινό δυτικό άνθρωπο και φυσικά για τη χώρα μας. Αξίζει να διαβαστεί προσεκτικά, πόσο μάλλον στη σημερινή ιστορική συγκυρία.

6) Ιάκωβος Καμπανέλλης, Από σκηνής και από πλατείας, Καστανιώτη, Αθήνα, 1990
Όποιος διαβάζει προσεκτικά το ιστολόγιο, θα έχει καταλάβει τη λατρεία που έχω για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Έψαχνα το συγκεκριμένο βιβλίο για καιρό, είναι εξαντλημένο, το βρήκα, το δανείστηκα από τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου. Πρόκειται για ένα υπέροχο βιβλίο, με απόψεις, δοκίμια και συνεντεύξεις του Καμπανέλλη. Στις προηγούμενες λίστες βιβλίων, μπορείτε να δείτε και επιλογές θεατρικών του έργων.

7) Ερρίκου Ίψεν, Ένας εχθρός του λαού, μφρ. Πέλος Κατσέλης, Εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 
Το γνωστό θεατρικό έργο του Ερρίκου Ίψεν που ανεβαίνει τόσο συχνά στη χώρα μας. Κατά μια έννοια επίκαιρο κείμενο ακόμη και σήμερα. 

8) Irvin Yalom, Το πρόβλημα Σπινόζα, Άγρα

9) Χρήστος Αστερίου, Ίσλα Μπόα, Πόλις, 2012
Αναφέρομαι συχνά σε αυτό το βιβλίο και στο συγκεκριμένο συγγραφέα. Έχει ανέβει και σχετική παρουσίαση όμως στο blog, την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

10) Χρήστος Βακαλόπουλος, Η γραμμή του ορίζοντος, Εστία, 1992
Το πρώτο βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου που διάβασα και στάθηκε αφορμή για να ψάξω και τα υπόλοιπα του. Βιβλίο γεμάτο προβληματισμό και αλήθεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Με κέρδισε η γραφή, με ταξίδεψε η σκέψη του. Έχει ανέβει και σχετική ανάρτηση όμως στο blog, την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

11) Χρήστος Βακαλόπουλος, Οι Πτυχιούχοι, Εστία
Εφόσον μου άρεσε πολύ το προηγούμενο βιβλίο, αναζήτησα και το συγκεκριμένο βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου. Μάλιστα είχε ανέβει σε θεατρική παράσταση εκείνη την περίοδο...

12) Κάλλια Παπαδάκη, Ο ήχος του ακάλυπτου, Πόλις, 2η, 2009
Χάρηκα την ανάγνωση αυτού του βιβλίου, αξίζει να το αναζητήσετε.

13) Αλαιν ντε Μποττον, Μικρή φιλοσοφία του έρωτα, Εκδ. Πατάκη
Στη λίστα βιβλίων ΙΙ υπήρχε ένα ακόμη βιβλίο του Μποττόν που διάβασα, το "Η παρηγοριά της φιλοσοφίας", Εκδ. Πατάκης, 2010. Αναρτήθηκε στο blog απόσπασμα από το συγκεκριμένο βιβλίο, σχετικά με την Ευτυχία κατά τον Επίκουρο, μπορείτε να διαβάσετε εδώ

14) Άρης Αλεξάνδρου, Το κιβώτιο, Κέδρος, 1974, Δέκατη όγδοη έκδοση 1994

Βιβλίο σταθμός! Αξίζει σίγουρα να διαβαστεί. Δυστυχώς δεν ανέβασα κάποια ανάρτηση όταν το διάβασα. Σας παρακινώ όμως να το αναζητήσετε. 

* Όσοι αγαπάτε τα βιβλία, αξίζει να αφιερώσετε το χρόνο να διαβάσετε και τις προηγούμενες σχετικές αναρτημένες λίστες βιβλίων. Ίσως πάρετε ιδέες για τις δικές σας αναγνώσεις. Θα παρατηρήσετε και το πώς κάποια αναγνώσματα συσχετίζονται μεταξύ τους. Οι προηγούμενες λίστα βιβλίων Ι και λίστα βιβλίων ΙΙ. Σύντομα θ' αναρτηθεί και η λίστα βιβλίων ΙV.

Να διαβάζετε βιβλία είναι ένας από τους λίγους τρόπους που μπορούν να σε κάνουν να νιώσεις αληθινά πλούσιος. 
Related Posts with Thumbnails